מיסטיקה רוחניות ויהדות

מיסטיקה רוחניות ויהדות.



אחד מהרעיונות המיסטיים הגדולים ביותר בתנ"ך הוא ברית בין הבתרים, הברית אותה כרת בורא עולם עם אברהם אבינו. בעצם זהו שיא השיאים של המושג והמונח "תקשור רוחני" חיבור בין שני כוחות ואנרגיות של אור, חיבור בין האל והאדם בין השמים לרום והארץ למטה, משאת נפשו של כל מיסטיקן ומתקשר הוא להיות בסיטואציה הזו, לקבל כוחות ומסרים מעולמות אחרים, משום שבורא עולם הוא סמל הסמלים של המיסטיקה היהודית, סיפור ההבטחה והברית זוהי   למעשה ההתגלות הראשונית ההוויה הראשונית שבו האלוקים מתגלה לאדם לראשונה, הבסיס ל"קבלה המעשית" המאוחרת יותר בסיפור העקדה. מכאן אנו לומדים  מה זה, 

התגלות, וחיבור בין בורא עולם לאדם מה שנקרא בשפת המיסטיקה העממית תקשור עם ישויות אור, או תקשור עם מלאכים, ניתן לראות גם את התקשור כצינור דרך להעברת מסרים ליחידי סגולה מבורא עולם לכלל האנושות תקשור שמטרתו להביא את דבר הבורא ורצונו, העברת מסרים (להעביר מסרים) ,

חיבור מיסטי נוסף  על סודות היצירה של העולמות הנראים והלא נראים שאותם ראה כשעבר בשבעת הרקיעים חנוך, שבו מקבל חנוך מקום וכיסא של כבוד לצד האל.

תפיסות חדשות של חזון אחרית הימים נמצאות בספר עזרא הרביעי. שם גם דובר כי המשיח לא יחיה לנצח, ושאחרי מותו העולם יחזור לסיפור בראשית שקדם לבריאה עזרה הרביעי גם רואה את שובם של עשרת השבטים.

האיסיים כת יהודית מתבודדת, שהתבודדה בהרי יהודה, היו הראשונים שראו ולקחו את המיסטיקה היהודית,  והפכו אותה לדרך חיים. חלק מסדר יומם היה דרך הסוד והמשל מתוך הכנה  לימות המשיח הם האמינו שמלכות השמים תרד על הארץ ותפשוט על העולם כולו. וכך גם האמונה שלהם. את ספריהם הסודיים שמרו לעצמם, תוך שהם משתמשים במאגיה, בקריסטלים, עשבי מרפא, "אסיא" = רופא בארמית, בשמות של מלאכים ומכאן גם יצא להם השם של עושי נפלאות, הן ברפואה והן כבעלי סגולות פלא, או בתחום רפואת הנפש.  התפילה שהייתה מאוחר יותר לעיקר חשוב ביהדות הייתה גם מרכזית בחייהם, עניין הטבילה נופך מחודש מהקבלה .

המיסטיקה בתקופת המשנה והתלמוד

המרד נגד הרומאים שהחל לאחר מות הורדוס, הביא בעקבותיו הרבה כתות משיחיות  שאת מהן היא הנצרות, שהחלה כאופוזיציה נגד הכוהנים והצדוקים, ומכאן צומחת המיסטיקה של התנאים הראשונים. יונתן בו עוזיאל, שניסה להסתיר את תורת הסוד של הנביאים, שנה טענה  כי הוא התעמק בחישובי קצין בהסתמך על הכתוב בספר דניאל. האגדה  אומרת כי לאחר שסיים את התרגום "יצאה  בת-קול ואמרה: מי הוא שגילה סתרי לבני אדם?"

רבן יוחנן בן זכאי שהפך למנהיג רוחני בולט, לא רק בתחום ההלכה אם גם בכל הנוגע לתורת הסוד. אמרו עליו  שעסק ב"תקופות גימטריות, שוחח עם מלאכי השרת,  וניהל שיחת שדים עם דקלים תוך שהוא מעביר את  חוכמת הקבלה והסוד, ישנה  עדות כי בחוגו של בן זכאי היה נהוג לדרוש ב"מעשה המרכבה" שהיה עניין של סוד שנשמר בקרב החכמים

יש עוד עדויות המגלות כי שסיפור המרכבה מהווה תשתית מיסטית ומאגית קדומה ביותר. ובעצם מספור המרכבה תצמח תורת הקבלה, קבלה יהודית וקבלה מעשית. מעשה הבריאה וחלוקת העולמות העליונים, ניהול העולם ומעשי כשפים, שמות המלאכים, וריבו שמות האל. שהם בעצם הנושאים העיקריים של הקבלה וותורת הסוד.
המיסטיקה הקדומה מיוצגת בחמישה חיבורים עיקריים, שבכולם היא משולבת במאגיה ובכולם מתואר מסע הנשמה לגן העדן "ירידה למרכבה" של המיסטיקנים, המכונים " יורדי המרכבה":

מעשה מרכבה: הוא אוסף מזמורים שאומר המאמין בפני האל, או אוסף זמירות של מלאכים. החיבור הראשון, והיחיד, שנכנס לפרטי תיאורה של האלוהות, ולפיכך הוא אחד החשובים ביותר לא רק במיסטיקה הקדומה אלא גם בקבלה המאוחרת

ספר "שיר השירים" השפיע רבות על ספרות המיסטיקה הקדומה, כשגיבורו מזוהה עם האל בעקבות הפרשנות של רבי עקיבא האמונה גורסת כי הספר נמסר על ידי הבורא לישראל במעבר ים סוף, או במעמד הר סיני יש הפרשנויות הרואות את מעשה הכניסה לפרדס של ר' עקיבא וחבריו כמכוון לראיית האל הזו.


 אחד החיבורים הקצרים ביותר 1,600 מילים סתומים ביותר ובעלי ההשפעה הגדולה ביותר על הספרות המיסטית היהודית לדורותיה, "ספר היצירה" עד היום לא ידוע מי כתב אותו (על אף שנוהגים לייחסו לאברהם אבינו ואין מושג מתי הוא נכתב. אבל ישנם רבים השואבים כמה ממונחי-היסוד שמופיעים בספר המונח עשר הספירות המהוות את יסודות הבריאה, ו-22 אותיות  האלף בית העברי. וביחד הן מהוות את 32 "נתיבות פליאה וחוכמה", הכוחות המיסטיים שמהם נברא העולם.

לפי הספר, הספירות הן שלבי ההתהוות של היסודות בעולם: רוח ,מים ואש. הספירה הראשונה, רוח האלוהים, המייצגת את הבסיס התקשורתי שבין האלוהים לעולם ולנביאיו, מאפשרת את הגיית האותיות. מן הרוח נולד האוויר הרוחני הקדמון (החוכמה הקדמונית), שבאמצעותו חקק האל את 22 האותיות, בהן ברא את התורה, שבה מתגלמת החוכמה העליונה ובאמצעותה מגיעה האלוהות גם לעם הנבחר.

הספירה השלישית, הנובעת מהאוויר, הם המים, שמהם יצר נוצר ה"תהו ובהו" הפלא הקוסמי של אור  ואפילה המעורבבים זה בזה ביחד. הספירה הרביעית היא האש, שממנה ברא האל את כיסא הכבוד ואת מלאכיו ואת האור. המרכיב הרביעי בין היסודות, האדמה, נעדר ממניין ספירות זה, כשהתירוץ לכך הוא שהעפר נברא על ידי האל מהמים. לארבע ספירות אלה אין המשך בכתובים, אך נוספים להן חמשת הממדים אורך, רוחב, גובה, זמן והמוסר (המוגדר גם כרוחניות וחומריות), או בתפיסה אחרת - ששת הממדים: ארבע רוחות השמים והכיוונים מעלה ומטה.

ספר היצירה אומר  כי לכל אות מאותיות האלפבית משמעות סודית בשלושת תחומי הבריאה: האדם, הכוכבים והזמן. האותיות וצירופיהן הם החלק המחבר את המיסטיקה הקדומה עם האסטרולוגיה, עם הנסתר הקשור בכוח הטמון באותיות, אותו כוח שבעזרתו יצר האל את העולם. תפיסה זו היא מסיפורו של המהר"ל שיצר את ספר הגולם בכוח האותיות שחרט על הטיט וכוח הלשון (השבעות סודיות) וכן של הקמעות הנושאים צירופי אותיות ושמות מלאכים והאל. "יורדי המרכבה" של אותה תקופה משתמשים בטכניקה המאגית על ידי "לבישת השם" - טקס שבו מכשף השבט הקדמון לבש בגד שעליו רקומים שמות האלים.

כשמשה להר סיני לקבל את לוח הברית , הוא מצא את הקב"ה "קושר כתרים לאותיות"  (מקשט את ראשי האותיות בתגיות, כפי שמקובל על ידי כל סופרי הסתם, וכשמסר אלוהים את תורתו לישראל, מסר להם את דקדוקיה ואותיותיה. רבי ישמעאל אומר , כי החסרת אות אחת, או הוספת אות, יכולה לגרום להחרבת העולם כולו. מבחינת חכמי התלמוד, כל אדם צריך לתהות אחר תפקידיהן וכוונותיהן של האותיות אותן חקק אלוהים על כתרו "האיום והנורא", וכן אחר חוכמת צירופן (הגורמת להשפעות מאגיות שונות).  המיסטיקנים שמאז ומעולם השתדלו ומשתדלים למצוא את הסודות הכמוסים בתורה באמצעות אותיותיה.

כמה מספרי המיסטיקה היהודית עסקו בנושא האותיות לעומק, בהם ספר הזהר ,ספר היצירה, ספר האותיות דרבי עקיבא, ספר התמונה, סתרי תורה, וספר האות, ,גינת אגוז, ספר הפליאה, פרדס רימונים וחלקים  מהקבלה המעשית של האר"י  כפי שנמסרו על ידי תלמידו ר' חיים ויטאל  ועוד.

גימטרייה: חשבון האותיות לפי ערכן המספרי, בשיטות שונות. על סמך ערך מספרי זהה של מילים שונות נמצא ביניהן מכנה משותף, או משמעות נסתרת (למשל: יין בגימטרייה = 70, וגם סוד = 70, ומכאן: נכנס יין, יצא סוד.

שמות המלאכים: בספרות המיסטית הקדומה שמות אלה מורכבים לעתים מצמדי אותיות שערכן המספרי נותן 8 או 10

חוכמת הפרצוף: לפי הקבלה והזוהר הקדוש, האותיות הרוחניות הקובעות את התכונות התורשתיות של האדם הן שקובעות גם את שרטוטי פניו. בעת יצירת האדם הצטיירו פניו, ויתר איבריו, בסוד האותיות. כל אחת מאלה מייצגת את אחד האיברים, וזאת בהתאם לתפיסתו של "ספר יצירה" שמבנה הגוף האנושי הוא העתק של מבנה היקום.

שמות האל ושמות קדושים

השימוש בשמות קדושים נתפס, בכלל, כדרך להגיע לסודו של האל. כך, למשל, השבעת שר התורה דבר  הנסמך על פולחן שעניינו גילוי סודות התורה והשמות הסודיים המעניקים כוח. באמצעות השימוש בשמות קדושים ניתן להוריד את "שר התורה" לארץ. בוני המקדש השני רוצים להגיע לסודו של האל מתוך אמונה שזה יסייע להם להבין טוב יותר את התורה וההלכה.

שמותיו של האל הם אחד הנושאים שיותר עניינו את המיסטיקנים בתקופה הקדומה, בעיקר משום שהאמינו כי מי שמכיר אותם מסוגל לחולל באמצעותם מופתים נפלאים. לצד השמות שניתנו לו במקרא - המקדש.
אחד משמותיו היותר נפוצים של האל, שנתפס כגילוי מסוים שלו, הוא השכינה  שנדדה עם בני ישראל בכל מסעותיהם, עזבה אותם בכל פעם שחטאו, ושבה וחזרה אליהם. למשה היא נגלתה מתוך הסנה, נציגות אחרת של הבורא הייתה רוח הקדש, שהוחלפה בשלב מאוחר יותר בבת הקול.

הקבלה

תורת המלאכים השפעה על האלים והמלאכים בעזרת מאגיה  תופסות אט-אט את מקומו של עולם המרכבה. המאגיה הולכת וצוברת משקל, תחילתו של תהליך שסיומו בתוך כמה מאות שנים בקבלה המעשית . תפיסה העתיקה שלפיה המתים יכולים להעביר בקשות לעולם הבא, ומצד שני יכולתם של האלים (או המלאכים) למלא בקשות של יושבי העולם הזה, מובילה לתעשייה משגשגת של קמעות ,השבעות ולחשים.

תורות הנסתר ובעיקר גלגול נשמות החלה בהשפעת האסלם , השמות הקדושים וקשרי גימטרייה בין השמות לפסוקי המקרא לתפילות – למעשה  המרכבה. תורת הסוד תצמיח את הקבלה,

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ייעוץ והכוונה רוחנית - מתקשרים בטלפון

תקשור הילינג ייעוץ הכוונה ונטרול חסימות אנרגטיות

מיסטיקנים -שרותי מיסטיקה תקשור 24/7